Twitter Facebook YouTube Instagram flickr RSS Inici Contacte Mapa web Català | Español    Traductor: 
Esteu aquí: Inici Notícies "El Bolero de Ravel" a l'Auditori Enric Granados

"El Bolero de Ravel" a l'Auditori Enric Granados

 

L’Orquestra Simfònica del Vallès i Enrique Lapaz, guanyador del concurs de Piano Ricardo Viñes 2016, ens convida a gaudir d’aquest extraordinari concert el dijous, 15 de març a les 20.30 h a la sala simfònica de l’Auditori Municipal Enric Granados.

Enrique Lapaz, piano (Guanyador del Concurs Internacional de Piano Ricard Viñes 2016)

Orquestra Simfònica del Vallès

James Ross, director

El programa gira al voltant de la repetició i les seves expressions simpatitzants, des de la perseverança del Bolero de Maurice Ravel al minimalisme de Michael Nyman (creador precisament de l'expressió  "música minimalista") John Adams o Steve Reich.

I part

Maurice Ravel (1875-1937)

Concert per a piano i orquestra en Sol major

  1. Allegramente
  2. Adagio assai
  3. Presto

Obrirem la primera part amb el Concert per a piano en Sol M que Ravel va començar a compondre el 1928 poc després de tornar d'una gira pels Estats Units. La influència d'aquest viatge a les amèriques és visible en les tonades de perfils sincopats dels moviments extrems de l'obra. Al bell mig d'aquests homenatges al jazz, l'illa del preciós moviment lent que evoca la transparència dels concerts de l'únic compositor a qui Ravel considerava un model de perfecció: Mozart.

Michael Nyman (1944)

Suite per a piano i orquestra “The Piano”

La segona obra és un recull dels temes de la banda sonora que el compositor britànic Michael Nyman va compondre per a la pel·lícula "The Piano" (1993) dirigida per la directora neozelandesa Jane Campion.

La història d'una dona escocesa Ada (Holly Hunter) el pare de la qual la casa per poders a un home, (Sam Neill), i l'envia amb la seva filla Flora (Anna Paquin) i el seu piano a viure amb ell a Nova Zelanda. Va resultar premiada en diversos festivals.

La música de Nyman juga un paper cabdal en la pel·lícula, ja que Ada, muda des de fa anys, s'expressa a través de les melodies que compon i tradueix en el piano. La banda sonora de "The Piano" catapultà Nyman a la celebritat.

 

II part

Steve Reich (1936)
Clapping Music

La segona part l'obrirà una partitura emblemàtica del compositor Steve Reich. La minimalista "Clapping" (1972) per a dos intèrprets.  Reich volia compondre una obra en què l'instrument fos el cos humà. El cas és que la inspiració, segons confessà el mateix Reich el 2011, li va venir després d'una vista a un "tablao flamenco" a Brussel·les.

L'obra és una de les destil·lacions més pures dels seus principis musicals minimalistes:  dos músics aplaudeixen (Clapping) un ritme senzill de 12 corxeres, un d'ells mourà el patró una corxera endavant després de cada conjunt de repeticions fins que els patrons tornin a coincidir uns minuts després.

 

Maurice Ravel

Bolero

La gènesi del Bolero de Ravel és un encàrrec que la ballarina i coreògrafa Ida Rubinstein li va fer al compositor, d'un ballet inspirat en un tema espanyol. En un principi Ravel va voler orquestrar algunes danses de la Suite Ibèria del català Isaac Albéniz, però de seguida ho va descartar per un tema de drets d'autor. Finalment, va crear un tema original que un cop desenvolupat titulà Fandango, però aquesta dansa li semblà massa ràpida i l'adaptà com a Bolero. 

El tempo en què ha estat interpretat el Bolero provocà més d'un disgust a Ravel. El compositor quasi arribà a les mans amb Toscanini quan, segons explicà Alejo Carpentier, el director italià va dirigir l'obra a un tempo endimoniadament ràpid.

Enrique Lapaz piano

 

James Ross Director titular de l’Orquestra Simfònica del Vallès, director musical de la Jove Orquestra dels Estats Units i membre de la Facultat de Direcció d’Orquestra de l’Orquestra de la Juilliard School. Músic de renom internacional, les seves activitats musicals abasten tres camps: direcció d’orquestra, intèrpret de trompa i ensenyament. Nascut a Boston, va créixer estudiant la trompa i en va obtenir la llicenciatura a la Universitat de Harvard el 1981. Després de la graduació, va començar els estudis de direcció amb Kurt Masur a Leipzig, mentre exercia com a trompa solista de la prestigiosa Gewandhausorchester de Leipzig, tot convertint-se en el primer membre americà d’aquesta formació en els 250 anys d’història de la institució. Durant setze anys ha estat director de l’Orquestra de la Universitat de Maryland.

L’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV) L’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV) és una realitat que porta la música al cor de les persones des del 1987. Les emocions són el nostre fort, i per transmetre-les, procurem cada vegada més fer participar el públic, innovar en els formats i en les maneres de fer música, i aprofundir en el compromís de valor amb la nostra comunitat. Som l'única orquestra professional estable privada del país, on els músics i equip de gestió són alhora empleats i accionistes.

La nostra intensa activitat —més de 100 actuacions l’any— es centra, per un costat, al Palau de la Música Catalana, on celebrem la 20a temporada de concerts "Simfònics al Palau", amb tretze concerts anuals que realitzem en coproducció amb el nostre soci principal, el Palau de la Música Catalana, i, per l'altre, a la ciutat de Sabadell, on realitzem la temporada de concerts simfònics. A més, des de la nostra fundació som l’orquestra titular del circuït Òpera a Catalunya. Han estat els nostres directors titulars: Albert Argudo, del 1988 al 1992; Jordi Mora, del 1993 al 1997; Salvador Brotons, del 1997 al 2002; Edmon Colomer, del 2002 al 2005; David Giménez Carreras, del 2006 al 2009 i Rubén Gimeno, del 2009 al 2016. A partir del setembre del 2017, serà el director titular James Ross.

 

Entrada: 20 €               Reduïda: 15 €

Podeu comprar les vostres entrades de dilluns a divendres, de 17.30 a 20.30 h a la taquilla de l’Auditori, al lloc web de l’Auditori i al lloc web de la temporada.


L’AUDITORI MUNICIPAL ENRIC GRANADOS OFEREIX LA MILLOR MÚSICA EN FORMAT ABONAMENT

L’Auditori Municipal Enric Granados aquesta temporada ha programat dins de la temporada estable de gener a juny 2018 tres grans concerts que destaquen per la qualitat dels intèrprets i per les grans formacions que ens visiten.

El primer concert serà el proper dijous, 15 de març a les 20.30 h amb  l’Orquestra Simfònica del Vallès i el guanyador del concurs de piano Ricard Viñes 2016, Enrique Lapaz, pianista d'alt nivell i sensibilitat. En aquest cas interpretaran el Bolero de Ravel i The piano obra cinematogràfica de Michael Nyman.

-    El segon concert l’Alessandro Amante serà el diumenge, 15 d’abril a les 19 h és, concert que dibuixa la figura d’Alexandre el Gran a través de les òperes que li van dedicar al segle XVIII. El gran contratenor Xavier Sabata, un dels millors en la seva especialitat a nivell mundial, i la formació Vespres d’Arnadí, com a orquestra barroca de reconegut prestigi, seran els encarregats d’oferir-nos aquest espectacle que no ens pot deixar indiferents.

-    L’últim dels concerts anirà a càrrec de l’OBC amb Shéhérezade. 1001 nits màgiques amb l’OBC. Completaran aquesta magnífica obra de Rimski-Kórsakov obres enregistrades per l’OBC de Granados que encara no s’han interpretat en el nostre auditori: Dante, entorn a episodis de la Divina Comedia i la Danza de los ojos verdes.

L’Auditori Enric Granados ofereix un interessant abonament del tres concerts per només 40 € i si en compres 2 només per 30 €.

L’abonament dels tres concerts ja és pot comprar  a la taquilla de l'Auditori,  de dilluns a divendres, de 17.30 a 20.30 h.