LES SET PARAULES – Festival de música espiritual
Roger Illa, fortepiano
Data d'inici
Activitat externa
- https://cultura.paeria.cat/ca/agenda/les-set-paraules-2013-festival-de-musica-espiritual
- LES SET PARAULES – Festival de música espiritual
- 2025-03-26T20:00:00+01:00
- 2025-03-26T21:30:00+01:00
- Roger Illa, fortepiano
Roger Illa, fortepiano
- Què?
- Cultura Festivals Concert Música
- Quan?
- 26/03/2025 de 20:00 a 21:30 (Europe/Madrid / UTC100)
- On?
- Carrer Sant Martí 60
- Organitzador
- Fundació Horitzons 2050 amb la col·laboració de la Fundació Orfeó Lleidatà
- Preu
-
10€
- Venda d'entrades
- Lloc web extern
LES SET PARAULES DE F. J. HAYDN Septem Verba en llatí, són les set últimes frases que Jesús va pronunciar durant la seva crucifixió, abans de morir, tal com es recullen en els quatre evangelis. “A la creu, el cristianisme tracta d’universalitzar l’experiència humana davant del dolor, el fracàs i la mort. No es tracta de fer una exaltació del dolor, sinó de propiciar una sanació homeopàtica: contemplant el dolor de l’Home-Déu, l’ésser humà pot acostar-se al seu propi dolor i donar-li significat”. (Xavier Melloni)La gènesi d’aquesta obra es remunta al 1785, quan la confraria de La Santa Cueva de Cadis va ferl’encàrrec a F. J. Haydn (1732-1809) d’escriure una obra per a orquestra basada en cadascuna d’aquestes set frases que Crist va pronunciar a la creu. Des del punt de vista historicolitúrgic, aquesta obra s’emmarca dintre de la pràctica religiosa anomenada “exercici de les tres hores”, estesa a Espanya a partir de mitjan segle XVII. La pràctica consistia en una celebració que es duia a terme de les 12 del migdia a les 3 de la tarda de Divendres Sant i en què es llegien cadascuna de les set paraules, seguides d’un sermó i d’una peça musical que facilitava la meditació i la introspecció a propòsit del text. Es creu que l’obra de Haydn es va estrenar el Divendres Sant de l’any 1786 a Cadis. El programa que oferim en aquest concert vol recuperar el context original de l’obra i pretén transmetre al públic els motius pels quals fou creada, així com la importància i contextualització del text bíblic que s’hi utilitza. A més a més, s’utilitzarà la versió per a fortepiano, publicada poc després de la seva estrena, i s’interpretarà amb el piano de taula original Érard & Frères (París, 1805). Un instrument amb unes qualitats tímbriques, uns efectes i uns colors harmònics molt diferents als dels pianos d’avui dia, que facilita el motiu d’aquesta obra, que no és altre que propiciar un viatge introspectiu i d’exploració interior a l’oient. ROGER ILLA Llicenciat en Piano a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), és un dels pocs músics del país amb una àmplia formació acadèmica en praxi històrica i interpretació amb instruments de teclat històrics (clavicordi, clavicèmbal i fortepiano). L’avalen la llicenciatura en Fortepiano per l’ESMUC (2013) i el Màster en Interpretació de la Música Antiga per la UAB (2015). Ha rebut classes i master class de pianistes i fortepianistes com Jordi Camell, Francisco Poyato, Arthur Schoonderwoerd, Jos van Immerseel, Claire Chevallier, Sophia Rosoff, Hiroko Sasaki, Stephen Sulich, Elsa Púppulo o Albert Bover, entre d’altres. Ha fet concerts a Catalunya, Europa i els Estats Units, en marcs com el Festival de Música Antiga de Barcelona o el Festival de Musiques Anciennes de Besançon i Montfaucon. Per altra banda, ha fet tallers i conferències sobre instruments de teclat històrics, interpretació, praxi interpretativa, manuscrits i facsímils al Conservatori Superior de Música del Liceu, dirigits a estudiants de piano de nivell superior, i a la Universitat Autònoma de Barcelona, dintre del Departament de Musicologia (del qual va ser becari durant el curs 2013/14), adreçats als estudiants de Grau en Musicologia. Actualment, combina la tasca de concertista, amb piano modern i instruments de teclat històrics, amb l’activitat pedagògica, en forma de concerts, concerts comentats, classes, master class i conferències. També és professor al Conservatori Superior del Liceu de Barcelona i al Conservatori de la Diputació de Tarragona a Tortosa. El 2021 va publicar el seu primer enregistrament discogràfic amb Les set últimes paraules de Crist a la creu de Haydn interpretades amb un piano de taula original Érard & Frères (París, 1805), amb notes al llibret del CD de Xavier Melloni i Rubén López Cano.